Regulamin
REGULAMIN
POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji
przy Izbie Przemysłowo-Handlowej w Krakowie
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Regulamin określa zasady prowadzenia postępowania mediacyjnego w Małopolskim Centrum Arbitrażu i Mediacji zwanego dalej „Centrum”, działającego Izbie Przemysłowo-Handlowej w Krakowie, zwanej dalej „Izbą”.
§2.
Centrum może organizować indywidualne lub grupowe sesje informacyjne w celu poinformowania skonfliktowanych stron o możliwościach rozwiązania sporu w formie mediacji przez Centrum. Indywidualne sesje informacyjne mogą mieć również miejsce w przypadku skierowania wniosku o wszczęcie postępowania tylko przez jedną stronę konfliktu - jeśli wnioskodawca zawnioskuje o przeprowadzenie takiej sesji z drugą stroną.
§3.
- W przypadku mediacji skierowanej przez sąd na adres Centrum do mediatora wpisanego na listę mediatorów Centrum - Centrum jest organizatorem procesu mediacji.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisy Regulaminu stosuje się odpowiednio.
PODSTAWOWE ZASADY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§4.
Strony kierując sprawę do mediacji zobowiązują się współpracować z mediatorem i działać w dobrej wierze w szczególności co do przedkładania dokumentów, udzielanych informacji, zajmowanych stanowisk oraz rozwiązań konfliktu w spornej sprawie.
§5.
1.Przebieg postępowania mediacyjnego ma charakter poufny.
- Informacje uzyskane przez mediatora w trakcie mediacji nie mogą być przez niego ujawnione chyba że wymagają tego powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Obowiązek zachowania poufności istnieje również po zakończeniu postępowania mediacyjnego.
- Informacje uzyskane przez mediatora od strony w trakcie mediacji mogą być przekazane drugiej stronie jedynie za jej zgodą.
- Strony postępowania mediacyjnego zobowiązane są do zachowania poufności i nie mogą wykorzystywać ani przedstawiać w charakterze dowodów w postępowaniu sądowym, arbitrażowym lub innym, jakichkolwiek informacji ujawnionych w trakcie postępowania mediacyjnego w szczególności:
1) ustępstw poczynionych w trakcie postępowania mediacyjnego;
2) propozycji rozwiązań konfliktu;
3) faktu, że jedna ze stron wyrażała zamiar lub nie wyrażała zamiaru przyjęcia propozycji drugiej strony.
§6.
Strona może być reprezentowana w postępowaniu mediacyjnym przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem strony może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
§7.
W posiedzeniach mediacyjnych mogą uczestniczyć osoby trzecie za zgodą mediatora i stron mediacji.
§8.
- Mediator może zaproponować stronom postępowania skorzystanie z pomocy odpowiedniego eksperta. Decyzję o skorzystaniu z pomocy eksperta podejmują wspólnie strony postępowania mediacyjnego.
- Mediator, współpracując ze ekspertami, o których mowa w ust. 1, nie może naruszać zasad poufności.
- W trakcie mediacji mediator nie powinien występować w roli eksperta, o którym mowa w ust. 1, nawet jeżeli posiada fachową wiedzę z danej dziedziny.
ZADANIA I OBOWIĄZKI MEDIATORA
§9.
- Mediator prowadzi mediację zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz z zachowaniem zasad Europejskiego Kodeksu Mediatora oraz Kodeksu Etycznego Mediatorów Polskich Społecznej Rady do Spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministerstwie Sprawiedliwości.
- Rolą mediatora jest pomoc stronom w rozwiązaniu konfliktu.
- W przypadku naruszenia przez mediatora postanowień niniejszego Regulaminu lub zasad Europejskiego Kodeksu Mediatora lub Kodeksu Etycznego Mediatorów Polskich, mediator niezależnie od odpowiedzialności na zasadach ogólnych możne być skreślony z listy mediatorów Centrum.
§10.
- Mediator prowadząc mediację kieruje się zasadami neutralności, bezstronności i poufności.
- Mediator składa do akt sprawy pisemne oświadczenie, w którym oświadcza, że zachowa poufność przebiegu mediacji oraz oświadczenie o swojej bezstronności i neutralności, w którym powinien wskazać wszelkie okoliczności, które mogą wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności i neutralności – w szczególności obowiązany jest wskazać wszelkie okoliczności z okresu ostatnich 3 lat dotyczące relacji pomiędzy nim a stronami oraz pomiędzy nim a pełnomocnikami stron i ich kancelariami.
§11.
Mediator nie rozstrzyga sporu pomiędzy stronami postępowania mediacyjnego i nie udziela stronom porad prawnych.
§12.
Mediator może w trakcie mediacji sporządzać notatki na własny użytek. Z chwilą zakończenia mediacji mediator zobowiązany jest zniszczyć notatki.
§13.
- Mediator może odmówić prowadzenia mediacji jedynie z ważnych powodów.
- Mediator powinien odmówić prowadzenia mediacji jeśli istnieją lub pojawią się okoliczności mające wpływ na jego neutralność czy bezstronność.
- W przypadku gdy mediator odmówił prowadzenia mediacji powinien niezwłocznie zawiadomić o tym Prezesa Centrum i strony wskazując powody odmowy prowadzenia mediacji.
§14.
Jeśli mediację prowadzi więcej niż jeden mediator mediatorzy współpracują ze sobą.
WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§15.
Postępowanie mediacyjne może być wszczęte:
1) na zgodny wniosek stron;
2) na wniosek jednej ze stron pod warunkiem, że pozostałe strony wyraziły zgodę na mediację;
3) z inicjatywy Centrum, jeśli strony wyraziły zgodę na mediację;
4) w wyniku skierowania sprawy do mediacji przez sąd.
§16.
- Wniosek o wszczęcie mediacji, o którym mowa w § 15 pkt 1 i 2, zawiera:
1) oznaczenie stron postępowania mediacyjnego, ich dane teleadresowe, dane pełnomocników jeśli będą uczestniczyć w mediacji, ich dane teleadresowe i pełnomocnictwa do uczestniczenia w mediacji;
2) oświadczenia stron o wyrażeniu zgody na mediację;
3) określenie okoliczności sporu;
4) oświadczenia stron o zapoznaniu się i akceptacji treści Regulaminu i Taryfy Opłat;
5) oświadczenia stron o zachowaniu poufności przebiegu mediacji;
6) wskazanie mediatora lub mediatorów albo wniosek o wyznaczenie mediatora przez Prezesa Centrum
7) kopię umowy o mediację, jeżeli została przez strony postępowania mediacyjnego zawarta.
- We wniosku może być wskazane miejsce przeprowadzenia mediacji.
- Wniosek może zawierać także inne dane i załączniki niż te, o których mowa w ust 1.
- Wniosek składany przez jedną ze stron zawiera odpis wniosku dla pozostałych stron wraz z załącznikami.
- Jeżeli wniosek o wszczęcie mediacji nie odpowiada wymaganiom określonym w § 16 ust. 1 powyżej, Dyrektor Centrum wzywa stronę do uzupełnienia braków w określonym terminie, nie krótszym niż 5 dni.
- Biuro Centrum przesyła niezwłocznie odpis wniosku z załącznikami pozostałym stronom wraz z zapytaniem czy wyrażają zgodę na mediację.
- W przypadku wyrażenia zgody na mediację Biuro Centrum wzywa wszystkie strony do uiszczenia na rachunek bankowy Centrum stałej opłaty administracyjnej, o której mowa w § 32 ust. 1 Regulaminu, w częściach równych.
§17.
- Postępowanie mediacyjne wszczyna się po wniesieniu przez strony stałej opłaty administracyjnej.
- W przypadku nieuiszczenia przez strony stałej opłaty administracyjnej lub wniesienia jej w niepełnej wysokości, postępowanie uważa się za niewszczęte.
- Stałej opłaty administracyjnej nie wnosi się w sprawach skierowanych do Centrum przez sąd powszechny.
§18.
W związku z prowadzoną działalnością Centrum zbiera i przetwarza dane osobowe w zgodzie z właściwymi przepisami, w tym w szczególności z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
WYZNACZANIE MEDIATORA
§19.
- Mediację prowadzi mediator lub mediatorzy wskazani przez strony.
- Jeśli strony we wniosku o wszczęcie mediacji nie wskazały mediatora ani nie zawarły wniosku o wyznaczenie mediatora przez Prezesa Centrum - mediatora wyznacza Prezes Centrum.
- Prezes Centrum wyznacza mediatora kierując się zasadą bezstronności, neutralności oraz mając na uwadze kwalifikacje poszczególnych mediatorów Centrum.
- Lista mediatorów Centrum znajduje się do wglądu w siedzibie Centrum oraz na stronie internetowej Centrum.
§20.
1.Mediator niezwłocznie potwierdza przyjęcie funkcji mediatora w określonej sprawie, nie później niż w terminie trzech (3) dni.
2.W przypadku gdy wskazany przez strony mediator nie może prowadzić mediacji, odmówił prowadzenia mediacji lub został skreślony z listy mediatorów, Centrum wzywa strony do wskazania innego mediatora w terminie 7 dni. W przypadku niewskazania mediatora w terminie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, Prezes Centrum niezwłocznie wyznacza mediatora, postanowienia § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§21.
- Każda ze stron może w trakcie mediacji zrezygnować z mediatora. W takim przypadku stosuje się postanowienia § 21.
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§22.
Postępowanie mediacyjne przeprowadzane jest na posiedzeniach mediacyjnych.
§23.
- Postępowanie mediacyjne może być prowadzone na posiedzeniach wspólnych z udziałem wszystkich stron lub na posiedzeniach odrębnych z każdą ze stron oddzielnie.
- Jeżeli co najmniej jedna ze stron postępowania mediacyjnego przejściowo nie może uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym, w szczególności gdy ze względu na stan fizyczny lub psychiczny nie jest zdolna do uczestniczenia w mediacji, mediator powinien zawiesić postępowanie mediacyjne.
§24.
- Posiedzenia mediacyjne odbywają się w siedzibie Centrum.
- Na zgodny wniosek stron, posiedzenia mediacyjne mogą odbywać, za zgodą mediatora, poza siedzibą Centrum.
- Postępowanie mediacyjne może być prowadzone z wykorzystaniem technologii komunikowania się na odległość.
§25.
- Postępowanie mediacyjne prowadzone jest w języku polskim.
- Na zgodny wniosek stron postępowanie mediacyjne może być prowadzone w innym języku niż polski pod warunkiem pokrycia przez strony kosztów tłumaczenia.
DORĘCZENIA
§26.
- Centrum dokonuje doręczeń przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481) albo za pośrednictwem poczty elektronicznej, jeśli strony się temu nie sprzeciwią.
- Doręczeń przez operatora pocztowego dokonuje się na adres strony albo jej pełnomocnika, jeśli go ustanowiła, wskazany we wniosku o wszczęcie mediacji.
- Doręczeń za pomocą elektronicznej dokonuje się na adres poczty elektronicznej strony albo jej pełnomocnika, jeśli go ustanowiła, wskazany we wniosku o wszczęcie mediacji.
- Strona i jej pełnomocnik mają obowiązek niezwłocznego poinformowania Centrum o zmianach adresu do doręczeń.
ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§27.
- Postępowanie mediacyjne kończy:
1) zawarcie lub niezawarcie ugody przez strony;
2) rezygnacja z prowadzenia mediacji zgłoszona przez stronę lub strony postępowania mediacyjnego;
3) oświadczenie mediatora o bezcelowości lub niemożności prowadzenia mediacji;
- Mediator sporządza oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 powyżej , w przypadku gdy:
1) przestał być bezstronny lub neutralny w sprawie;
2) strona trwale nie może uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym;
3) strona nie chce uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym;
4) poweźmie uzasadnione przekonanie, że strona uczestniczy w postępowaniu mediacyjnym w celu osiągnięcia nieuczciwych korzyści;
5) strona chce zawrzeć ugodę, której skutków nie jest świadoma.
- Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 powyżej sporządza się z uzasadnieniem.
§28.
- Niezwłocznie po zakończeniu postępowania mediacyjnego mediator sporządza protokół z przeprowadzonej mediacji.
- Protokół zawiera:
1) oznaczenie miejsca i czasu przeprowadzenia mediacji;
2) imię nazwisko albo nazwę każdej ze stron;
3) imię i nazwisko mediatora oraz adres mediatora;
4) wynik mediacji.
- Jeśli mediacja zakończyła się ugodą załącza do protokołu jej treść podpisaną przez wszystkie strony mediacji.
- Mediator podpisuje protokół.
- Odpis protokołu doręcza się każdej ze stron.
- Niezwłocznie po porządzenia protokołu mediator niszczy notatki dotyczące postępowania mediacyjnego oraz zwraca stronom dokumenty jeśli był w ich posiadaniu.
§29.
Wniosek o wszczęcie mediacji oraz protokół z przeprowadzonej mediacji wraz z zawartą ugodą przechowuje się w Centrum przez okres 5 lat.
§30.
Ugoda zawarta w drodze mediacji może być zatwierdzona przez sąd.
KOSZTY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§31.
- Na koszty postępowania mediacyjnego składają się:
- a) stała opłata administracyjna
- b) wynagrodzenie mediatora
- c) wydatki.
- Stała opłata administracyjna określona jest w Taryfie Opłat Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji.
- Wysokość wynagrodzenia mediatora oraz sposób jego zapłaty określane są każdorazowo w umowie o mediację pomiędzy stronami sporu a mediatorem. W przypadku braku ich określenia, stosuje się odpowiednio Taryfę Opłat Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji.
- Taryfa Opłat Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji ustalana jest przez Prezesa Centrum w porozumieniu z Izbą Przemysłowo-Handlową w Krakowie.
- Wydatkami są:
1) koszty podróży i noclegów mediatora;
2) koszty ekspertyz i opinii biegłych;
3) wynagrodzenie tłumaczy;
4) koszt najmu sal, w których prowadzona była mediacja – w przypadku posiedzenia mediacyjnego przeprowadzanego poza siedzibą Centrum;
- O zasadności poniesienia wydatków każdorazowo decydują mediator i strony.
- Strony ponoszą wydatki w częściach równych chyba, że umówią się inaczej.
- Mediator może żądać od stron wpłacenia zaliczki na poczet wydatków.
- W przypadku zakończenia postępowania mediacyjnego przed rozpoczęciem posiedzenia mediacyjnego mającego odbyć się poza siedzibą Centrum, strony obowiązane są uiścić wydatki poniesione w związku z organizacją tego posiedzenia, w szczególności koszty podróży mediatora oraz koszty najmu sali.
§32.
W przypadku sprawy skierowanej do mediacji przez sąd powszechny koszty postępowania mediacyjnego określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia i podlegających zwrotowi wydatków mediatora w postępowaniu cywilnym.
NADANIE UGODZIE FORMY WYROKU SĄDU ARBITRAŻOWEGO
§33.
- Na zgodny wniosek stron o nadanie ugodzie zawartej w postępowaniu mediacyjnym formy wyroku sądu arbitrażowego, Dyrektor Centrum przekazuje sprawę Sekretarzowi Sądu Polubownego w celu wyznaczenia arbitra uprawnionego do wydania wyroku.
- Koszty związane z wydaniem wyroku określa Sąd Polubowny.
PRZEKAZANIE SPRAWY DO POSTĘPOWANIA ARBITRAŻOWEGO
§34.
1.W przypadku niezawarcia ugody przez strony mediator może zaproponować stronom przekazanie sprawy do postępowania arbitrażowego w celu rozstrzygnięcia sporu.
- W przypadku zgody stron na przekazanie sprawy do postępowania arbitrażowego mediator informuje o tym Dyrektora Centrum. Dyrektor Centrum informuje o zgodzie stron sekretarza Sądu Polubownego w celu nadania sprawie biegu.
- Koszty postępowania arbitrażowego mogą zostać pomniejszone o opłatę za prowadzenie mediacji.
Złóż wniosek o mediację
7-30 dni
do zakończenia sprawy
drogą mediacji
685 dni
dochodzenie roszczeń
na drodze sądowej
CAM-K
Centrum Mediacji Lewiatan
ul. Zbyszka Cybulskiego 3
00-727 Warszawa
Tel. (+48 22) 55 99 967