Regulamin
Druk CAM nr 002
Regulamin Mediacji Centrum Arbitrażu i Mediacji przy Staropolskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej w Kielcach
- 1. Postanowienia wstępne
- Regulamin określa zasady prowadzenia mediacji w Centrum Arbitrażu i Mediacji, zwane dalej „Centrum” przy Staropolskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej w Kielcach, zwanej dalej „SIPH”.
- Mediacja ma na celu doprowadzenie do ugodowego załatwienia sprawy spornej między stronami.
- Mediacja jest prowadzona na zasadach poufności, neutralności i bezstronności, dobrowolności i akceptowalności przez strony osoby mediatora.
- Strony sporu mogą być reprezentowane w mediacji przez pełnomocnika, którym może być radca prawny, adwokat, jak i każda inna osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, działająca na podstawie upoważnienia wydanego przez uprawniony organ do reprezentacji strony.
- Strony sporu i mediator mogą zgodnie określić odmienne reguły postępowania mediacyjnego niż zawarte w niniejszym Regulaminie.
- Centrum pobiera opłaty za postępowanie mediacyjne zgodnie z Taryfą Opłat Mediacyjnych, stanowiącą załącznik do niniejszego Regulaminu.
- Prezes Centrum może zawiesić na czas określony opłaty za postępowanie mediacyjne, w części dotyczącej kosztów administracyjnych postępowania mediacyjnego ponoszonych przez Centrum.
- 2. Wszczęcie mediacji
- Mediacja może być wszczęta:
- a) na wniosek jednej strony lub obu stron, na podstawie wiążącej je umowy o mediację;
- b) przy braku umowy o mediację na wniosek jednej ze stron, jeżeli pozostałe strony wyrażą zgodę na mediację.
- Mediację uważa się za rozpoczętą:
- a) z chwilą złożenia w Centrum podpisanego przez obie strony lub jedną ze stron wniosku o przeprowadzenie mediacji, jeżeli strony wiąże umowa o mediację wraz z dowodem dokonania opłaty wstępnej w wysokości określonej w Taryfie Opłat Mediacyjnych, obowiązującej w dniu złożenia wniosku, przy czym w przypadku gdy wniosek jest podpisany tylko przez jedną stronę do wniosku należy również załączyć dowód doręczenia jego odpisu drugiej stronie;
- b) w każdym innym przypadku niż określony w pkt. a) powyżej z chwilą wyrażenia zgody na mediację przez wszystkie strony pod warunkiem uiszczenia pełnej opłaty przez strony w wysokości określonej w Taryfie Opłat Mediacyjnych obowiązującej w dniu złożenia wniosku.
- W przypadku braku wniesienia pełnej opłaty w terminie określonym przez Sekretarza Centrum, postępowanie mediacyjne uważa się za niewszczęte. W przypadku niewszczęcia postępowania, stronom na ich żądanie zwraca się złożone w Centrum pisma i dokumenty dotyczące sprawy spornej.
- W przypadku mediacji ze skierowania sądowego do wszczęcia mediacji stosuje się odpowiednie przepisy kodeksu postępowania cywilnego i kodeksu cywilnego.
- 3. Wniosek o przeprowadzenie mediacji
- Wniosek o przeprowadzenie mediacji powinien zawierać:
- a) oznaczenie stron i ich pełnomocników, jeżeli zostali ustanowieni, wraz z ich adresami i innymi danymi kontaktowymi (telefon, faks, adres email);
- b) oświadczenie stron/strony o wyrażeniu zgody na mediację;
- c) określenie żądania;
- d) krótki opis okoliczności sporu zaistniałego pomiędzy stronami oraz uzasadnienie żądania;
- c) wskazanie mediatora, jeżeli został uzgodniony wcześniej przez strony lub też propozycje mediatorów;
- d) oświadczenie stron/strony o zachowaniu poufności przebiegu mediacji;
- e) oświadczenie stron/strony o zapoznaniu się i akceptacji treści regulaminu.
- Do wniosku należy załączyć kopię umowy o mediację – jeżeli strony zawarły taką umowę na piśmie, a jeżeli zapadło postanowienie sądu o skierowaniu stron do mediacji – odpis postanowienia sądu, oraz dowód wniesienia opłaty wstępnej w wysokości określonej w Taryfie Opłat Mediacyjnych
- Jeżeli wniosek o przeprowadzenie mediacji nie odpowiada wymaganiom określonym w ust. 1, Dyrektor Centrum wzywa stronę do uzupełnienia braków w określonym terminie, nie krótszym niż 5 dni.
- Wniosek o przeprowadzenie mediacji poprawiony lub uzupełniony w terminie, zgodnie z ust. 3 powyżej, wywołuje skutki od chwili jego wniesienia.
- Wniosek o przeprowadzenie mediacji uważa się za doręczony z datą jego wpływu do biura Centrum.
- Przepisy RODO są stosowane przez Centrum odpowiednio.
- 4. Wezwanie drugiej strony do udziału w mediacji
- W przypadku określonym w § 2 ust. 1, lit. b) Sekretarz Centrum doręcza drugiej stronie odpis wniosku, o którym mowa w §3 i wzywa ją do złożenia na piśmie oświadczenia, czy wyraża zgodę na mediację oraz do uiszczenia opłaty wstępnej w wysokości określonej w taryfie opłat obowiązującej w dniu złożenia wniosku.
- Jeżeli druga strona nie wyraziła zgody na mediację lub nie została w terminie wniesiona opłata wstępna, uważa się, że postępowanie mediacyjne nie zostało wszczęte. Sekretarz Centrum zawiadamia strony o braku możliwości przeprowadzenia mediacji i zwraca wnioskodawcy wpłaconą przez niego opłatę mediacyjną.
- 5. Wyznaczenie mediatora
- Mediację prowadzi jeden mediator lub mediatorzy wskazani przez strony.
Po przyjęciu wniosku o mediację i uiszczeniu przez strony opłaty wstępnej określonej w Taryfie Opłat Mediacyjnych Centrum zawiadamia o tym strony mediacji i może wyznaczyć osobne spotkania proceduralne ze stronami w ciągu pięciu (5) dni roboczych (chyba, że umówią się inaczej) w celu określenia przedmiotu mediacji, wyboru mediatora, itp.
- Centrum przedstawia stronom listę mediatorów dla wspólnego wyboru mediatora. Jeżeli strony nie osiągną porozumienia, co do wyboru, Centrum zażąda od każdej ze stron wskazania pięciu preferowanych nazwisk z listy mediatorów w kolejności preferencji, w ciągu pięciu (5) dni roboczych. Jeżeli pojawi się wspólne nazwisko, oznaczać to będzie wybór mediatora. Jeżeli powtórzą się więcej niż jedno nazwisko wybór dokonany będzie według wskazanej preferencji.
- Jeżeli strony nie wskazały mediatora zgodnie z ust. 2 powyżej, mediatora wyznacza Prezes Centrum z listy mediatorów Centrum.
- Sekretarz Centrum zawiadamia niezwłocznie osobę powołaną do pełnienia funkcji mediatora. a
mediator niezwłocznie potwierdza przyjęcie funkcji mediatora w określonej sprawie, nie później niż w terminie trzech (3) dni roboczych.
- Centrum podpisuje z mediatorem umowę na prowadzenie mediacji, wg wzoru odrębnie ustalonego.
- W przypadku, gdy wskazany mediator nie może prowadzić mediacji, odmówił prowadzenia mediacji lub został skreślony z listy mediatorów, Dyrektor Centrum wzywa strony do wskazania innego mediatora w terminie pięciu (5) dni roboczych, zgodnie z procedurą określoną w ust. 2 powyżej.
- Mediator powinien być bezstronny i niezależny przez cały czas trwania postępowania mediacyjnego oraz bezzwłocznie ujawnić stronom wszelkie okoliczności, które mogą budzić wątpliwości co do jego bezstronności i niezależności.
- Strony mogą w trakcie mediacji zrezygnować z mediatora bez zakończenia postępowania mediacyjnego. W takim przypadku stosuje się postanowienia ust. 2 i 3 powyżej.
- Strony mogą powołać więcej niż jednego mediatora. W takim wypadku przepisy niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio.
- Funkcji mediatora w postępowaniu mediacyjnym toczącym się na podstawie niniejszego Regulaminu nie może pełnić Prezes Centrum, Dyrektor Centrum, Sekretarz Centrum oraz pracownicy Centrum.
- 6. Postępowanie mediacyjne
- Centrum udziela mediatorowi pomocy w ustaleniu miejsca i czasu posiedzenia mediacyjnego.
- Mediator prowadzi mediację w sposób jaki uzna za właściwy, z poszanowaniem wszelkich reguł wynikających z przepisów prawa, etyki, niniejszego Regulaminu i umowy o mediację, kierując się zasadami bezstronności, neutralności i dobrowolności mediacji.
- Mediacja może być prowadzona z wykorzystaniem technologii komunikowania się na odległość, tj. z wykorzystaniem środków technicznych przekazujących obraz i dźwięk na odległość (wideokonferencje, telekonferencje).
- Strony na posiedzeniach mediacyjnych powinny być reprezentowane przez osoby posiadające prawo do zawarcia ugody bez potrzeby potwierdzania jej warunków z osobami trzecimi.
- Strony powinny w dobrej wierze współpracować z mediatorem.
- Mediator prowadzi mediację w sposób, jaki uzna za właściwy, z poszanowaniem wszelkich reguł wynikających z przepisów prawa, etyki, niniejszego Regulaminu i umowy stron, kierując się zasadami bezstronności, neutralności i dobrowolności mediacji.
- Strony powinny w dobrej wierze współpracować z mediatorem.
- Mediator może komunikować się ze stronami wspólnie lub z każdą z nich z osobna, dokładając jednak starań o zachowanie symetrii w takich indywidualnych kontaktach ze stronami.
- Mediator powinien dołożyć starań, aby strony porozumiały się podczas pierwszego posiedzenia wspólnego.
- Postępowanie mediacyjne jest poufne. Strony i mediator, a także organy i pracownicy Centrum są w szczególności obowiązani do nieujawniania osobom trzecim treści propozycji ugodowych lub innych oświadczeń składanych w postępowaniu mediacyjnym, a także do niepowoływania się na nie w postępowaniu arbitrażowym lub sądowym.
- Z przebiegu postępowania mediacyjnego mediator sporządza zwięzły protokół, w którym oznacza:
- a) miejsce i czas prowadzenia mediacji i ilość odbytych posiedzeń;
- b) imiona i nazwiska (nazwy) stron oraz mediatora oraz innych osób biorących udział w mediacji;
- c) wynik postępowania.
- Jeżeli strony zawarły ugodę przed mediatorem, jej treść podpisaną przez strony i mediatora
dołącza się do protokołu.
- Odpisy protokołu doręcza się stronom.
- 7. Zakończenie postępowania mediacyjnego
- Postępowanie mediacyjne kończy się w przypadku:
- a) zawarcia przez strony ugody przed mediatorem;
- b) zawiadomienia strony przez drugą stronę, że rezygnuje z mediacji;
- c) wysłania przez Dyrektora Centrum lub przez mediatora do strony pisma związanego z mediacją wymagającego odpowiedzi i braku udzielenia tej odpowiedzi w wyznaczonym terminie;
- d) z upływem 30 dni od dnia potwierdzenia przyjęcia funkcji przez mediatora lub innego terminu określonego przez strony;
- e) złożenia przez mediatora oświadczenia na piśmie o bezcelowości lub niemożności dalszego prowadzenia postępowania mediacyjnego;
- f) zakończenia mediacji stosownie do postanowień umowy.
- Niezależnie od metody zakończenia postępowania, po jego zakończeniu mediator sporządza
protokół z mediacji.
- 8. Postanowienia końcowe
- Postępowanie mediacyjne jest całkowicie poufne dla wszystkich stron i mediatora (mediatorów) i żadne okoliczności i stwierdzenia poczynione w mediacji nie mogą być ujawnione przez uczestników bez zgody obu stron, lub wymagane przez prawo.
- Zasady etyki zawarte w Kodeksie Etycznym Mediatorów Polskich, Europejskim Kodeksie Postępowania Mediatorów oraz Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministerstwie Sprawiedliwości stanowią integralną część niniejszego Regulaminu.
- Wszystkie przepisy niniejszego Regulaminu, gdy będzie to wymagane, podlegają wyłącznej interpretacji przez Prezesa Centrum.
- Za wyjątkiem przypadków winy umyślnej, mediator i Centrum nie ponoszą odpowiedzialności cywilnej wobec uczestników mediacji w związku z działaniami lub zaniechaniami w mediacji podjętej, rozpoczętej w całości lub części na podstawie niniejszego Regulaminu.
- Niniejszy Regulamin został przyjęty uchwałą Zarządu SIPH z dnia 01.08.2018 r. i obowiązuje od dnia 01.08.2018 r.
Zał. nr 1: Taryfa Opłat Mediacyjnych.
Złóż wniosek o mediację
7-30 dni
do zakończenia sprawy
drogą mediacji
685 dni
dochodzenie roszczeń
na drodze sądowej
CAM-K
Centrum Mediacji Lewiatan
ul. Zbyszka Cybulskiego 3
00-727 Warszawa
Tel. (+48 22) 55 99 967